onsdag 11 augusti 2010

Min häst är fan kung! :)

bild: Sandra Korin

Lopp 9 2100m auto
1. Stripling Wilbert/Johan Klingenberg
2. Jake Luoju/Janne Granroth
3. Best of Birds/Panu Ahonen
4. Free To Run*/Christian Hansén


Idag är dagen efter dopparedan, om man nu kan kalla det så.. Det kändes iallafall som julafton. Det var Kommunkampen i Bennäs, och my love - my life var med i den allra sista starten för dagen, för livet. Det var i januari 2009 han var med sist, och idag levde han verkligen upp.. Med tävling i luften trivs han, han vet det är där han vill vara och hör hemma!

Redan innan tävlingarna börjat, tog jag ut honom i grimma och grimskaft, så han skulle få se vad som var på gång. När han fattade vad det var - åh! TÄVLING! - så började han dansa omkring mig, travade, studsade, slet och drog i grimskaftet och bröstade upp sig, öronen var spetsade och ögonen gnistrade. Ååh, vad fin han var!

Som kusk hade vi Panu Ahonen, som var en trevlig prick. Vi förklarade för honom att hästen är fjorton år, och han inte startat sen 23 januari 2009, så han kan ta det lite lugnt med honom, och han höll nog med. Han kände igen honom från när Mikael körde med honom, och det är ju en bra häst i grunden och speeden sparar vi till sist.
Ingen press, han ska tycka det är roligt att springa, och i sitt livs sista lopp bevisade han att han är en klasshäst, och krigare. Han har ett hjärta av guld och en vilja av stål, och när startbilen släppte tog det inte länge för honom att komma till ledning. Klippandes med öronen och glatt travande. Men 700 m senare fick han Free To Run*, en svensk häst med rekord på 13 och över 40000 intjänat upp utvändigt och Panu släppte ner honom framför, eftersom vi sagt åt honom att ge hästen ett snällt lopp.

Kloss i rygg sprang en fjortonåring med sprutt i benen, upploppsdags. Hade han tänkt vara med i slutstriden hade han varit tvungen att backa sig ut och runda dom andra tre, så istället för att göra det fick han trava vidare på innerspår där bakom Free To Run som låg i ledning och Jake Luoju som låg utvändigt denne. Att hålla farten in i mål som fjortonåring, säkert med mjölksyra i benen, inte varit startad sen januari 2009, nästan otränad från förra hösten fram till 6 juli - han får mer än godkänt!. Jag är en stolt ägare, och jag är säker på att om han fått optimal uppträning, optimal värmning (kusken hann bara värma 2 ½ varv sammanlagt o:) och optimalt lopp hade INGEN plockat ner honom från ledning sista fem. Men han fick visa upp sig en sista gång och han gjorde det med bravur!
Han var trea på 22,7 och jag klockade första varvet på 25-nånting, vilket innebär att det gick med säkerhet undan sista fem-sexhundra.
Men i mitt hjärta var han en vinnare, kommer han alltid vara. Jag kan säga att det finns INGEN häst i Pedersöre som är lika bra kapacitetsmässigt utan att ljuga. Han hade kunnat gå långt. Han kan gå långt. Nästa etapp i livet som avelhingst tror jag på. Får hans avkommor ens hälften av hans vilja, hälften av hans klokhet, kommer de gå lååångt..
Panu sa också att det är en väldigt glad häst, han är som en unghäst i sinnet, och han var väldigt fin, trots att han inte hann köra speciellt mycket.. Efter loppet sa han att det är sällan man får köra en så glad häst, och undrade om vi inte tänker starta honom fler gånger. Han tyckte Pekka var bra och gav honom en vänlig klapp på halsen och sa att han var duktig innan han åkte hem.
FAN VAD FIN HAN VAR <3 Han är fan kung :) Nu får han varva ner och njuta av livet, men motion ska han nog få hur som helst, tror inte han trivs med att vara 'bullahäst', utan han behöver nog den stimulans, lite extra ompyssling för att hållas lycklig. Och jag ska göra mitt bästa för att hålla honom lycklig, han gör mig glad, och då vill jag göra samma sak för honom..

Sen förstår jag mig inte på folk som när hästen blöder ur munnen sprutar in melassvatten i munnen så det inte ska synas, och sen förnekar att det kommer blod ur hästens mun. Vafan, tror du vi är blinda? Den hästen borde kollas av veterinär, alternativt inte tränas och tävlas hårt, eftersom den då börjar blöda ur mun och näsa..


Sen idag måste jag klippa grannens gräsmatta, sen ska Sandra och jag hitta på nåt :)
Om två veckor börjar skolan. Gym 2 på Wången om 14 dagar. Med två nya elever i klassen, jag ber till gud att F.L inte är en av dem. Så jag åker väl den 23:dje antar jag.. Det blir att packa hela slutet på nästa vecka med andra ord, PLUS att man ska till tandläkaren.. Och till Kela med hyreskontraktet och ansöka om högre bostadstillägg, eftersom ma&pa har inkomsterna under de 40000 som gör att man får max bostadstillägg. Och det räcker inte ens till halva hyran.., hmpf...
Myndigheterna verkar tycka om att plåga folk med hundratals krångliga papper som måste vara korrekt ifyllda trots att man inte fattar hälften av vad det står på dem och till vilken nytta skiten är.. Life's a bitch, then you die! ..eller hur var det..


Yippie-kay-yey motherfucker! Cya :)
p.s. bilden är tagen strax efter startbilen släppt iväg dem.. Ü

1 kommentar:

  1. vilken härlig kännsla det måste ha fått vara att få se honom göra sitt sista lopp :) du ska absolut vara stolt över att ha en så tuff häst!

    SvaraRadera